Wortelkanaalbehandeling

Waarom een wortelkanaalbehandeling

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Dit kanaal is gevuld met de zenuw die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze zenuw kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot. Hierdoor kan een ontsteking in de zenuw zich uitbreiden naar dit gebied.

Hoe gaat het in zijn werk

De wortelkanaalbehandeling, vroeger ook wel zenuwbehandeling genoemd, gaat als volgt in zijn werk. Uw tandarts maakt eerst een röntgenfoto om de wortelkanalen te bekijken en om te zien waar de ontsteking zit. Nadat de tandarts u een plaatselijke verdoving heeft gegeven, boort hij een gaatje van boven af door de kies heen, tot in de zenuwholte. Nu kan hij het dode of ontstoken weefsel verwijderen. Daarna reinigt hij de kies met kleine vijltjes en een desinfecterende vloeistof en controleert of er nog andere ontstekingen zijn. Als de gehele zenuw is verwijderd wordt de ontstane ruimte opgevuld met rubberstiftjes en afgewerkt met een normale vulling. Als de kies erg is verzwakt kan een kroon nodig zijn.

Door de verdoving is de wortelkanaalbehandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er na de behandeling enige napijn optreden. Deze is met paracetamol of ibuprofen goed te bestrijden. Mocht de napijn erg lang aanhouden, neem dan contact op met uw tandarts.

Informatie na een wortelkanaalbehandeling

Vandaag is bij u een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd.
Hier leest u informatie over wat u kunt verwachten.

Bijwerkingen
– Napijn gedurende vier tot vijf dagen
– Een dikke wang: de zwelling is na twee tot drie dagen het grootst

Maakt u zich geen zorgen over de bovenstaande bijwerkingen, tenzij ze langer dan vier dagen aanhouden.

Voorzichtig zijn
De verdoving zal nog enkele uren aanhouden. Tot die tijd kunt u het beste oppassen bij het gebruik van warm eten of drinken. Past u ook op voor het bijten op uw gevoelloze lip, tong of wang.

Pijn na wortelkanaalbehandeling
De pijn na een wortelkanaalbehandeling is goed te bestrijden door pijnstillende medicijnen in te nemen. U kunt paracetamol of ibuprofen gebruiken. Dit is bij de drogist verkrijgbaar. Wij raden u aan om de bijsluiter te lezen.

De behandelde tand of kies kan nog een dag of vier gevoelig tot zeer pijnlijk zijn. Wanneer dit het geval is dient u de pijnstillers te blijven gebruiken. Het is de bedoeling dat de pijn na het nemen van de pijnstillers dragelijk is. Wanneer de pijn niet dragelijk is na gebruik van de pijnstillers of wanneer er een zwelling ontstaat die er eerder niet was, dan is het verstandig contact op te nemen met onze praktijk..

Soms is er nog een extra afspraak nodig
Is er met u nog een extra afspraak gemaakt om de behandeling van uw tand of kies af te ronden? Dan is het verstandig de tand of kies zo min mogelijk te belasten.

Hiermee voorkomt u dat uw verzwakte tand of kies wordt stukgebeten. Uw tand of kies blijft in veel gevallen nog licht gevoelig totdat de wortelkanaalbehandeling geheel is voltooid. Zolang het een lichte gevoeligheid is zonder zwelling behoeft u zich hierover geen zorgen te maken. De tijdelijke vulling heeft na de behandeling enkele uren nodig om extra uit te harden. Wij raden u daarom aan om te wachten met eten totdat de verdoving is uitgewerkt.

Het tijdelijke vullingmateriaal kan af en toe wat afbrokkelen. Hierover hoeft u zich geen zorgen te maken. Als u écht het idee hebt dat de tijdelijke vulling uw tand of kies niet meer afsluit, neemt u dan contact op met de praktijk.