Wortelkanaalbehandeling

Waarom een wortelkanaalbehandeling

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Dit kanaal is gevuld met de zenuw die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze zenuw kan door tandbederf, een lekkende vulling of een val ontstoken raken. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot. Hierdoor kan een ontsteking in de zenuw zich uitbreiden naar dit gebied.

Hoe gaat het in zijn werk

De wortelkanaalbehandeling, vroeger ook wel zenuwbehandeling genoemd, gaat als volgt in zijn werk. Uw tandarts maakt eerst een röntgenfoto om de wortelkanalen te bekijken en om te zien waar de ontsteking zit. Nadat de tandarts u een plaatselijke verdoving heeft gegeven, boort hij een gaatje van boven af door de kies heen, tot in de zenuwholte. Nu kan hij het dode of ontstoken weefsel verwijderen. Daarna reinigt hij de kies met kleine vijltjes en een desinfecterende vloeistof en controleert of er nog andere ontstekingen zijn. Als de gehele zenuw is verwijderd wordt de ontstane ruimte opgevuld met rubberstiftjes en afgewerkt met een normale vulling. Als de kies erg is verzwakt kan een kroon nodig zijn.

Door de verdoving is de wortelkanaalbehandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er na de behandeling enige napijn optreden. Deze is met paracetamol of ibuprofen goed te bestrijden. Mocht de napijn erg lang aanhouden, neem dan contact op met uw tandarts.

Hier kunt u meer lezen over wat u kunt verwachten ná een wortelkanaalbehandeling.